-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29424 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

علم غيب يا معرفت سوم در احاديث امامان
يكي از كتابهايي كه در آن خبرهاي غيبي رسول اكرم و امامان معصوم گردآوري شده است كتاب پر ارج «اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات» تأليف محدث عالي مقدار مرحوم شيخ حرعاملي (متوفاي سال 1104 هجري) ميباشد.
نگارنده با مروري گذرا آماري از خبرهاي غيبي كه در اين كتاب آورده شده تهيه كرده تا فهرستوار در اختيار خوانندگان عزيز بگذارد.
و چون در دو بخش قبلي نمونههايي از خبرهاي غيبي رسول گرامي (ص) و امير مؤمنان آورده شد در اين بخش از خبرهاي غيبي امام مجتبي (ص) تا امام زمان (ع) ياد ميشود.
خبرهاي غيبي حضرت مجتبي (ع) بيش از ده حديث
« « امام حسين (ع) ده
حديث
« « امام سجاد(ع) حدود
بيست حديث
« « امام باقر (ع)
حدود پنجاه حديث
« « امام صادق (ع) صد
پنجاه حديث
« « امام كاظم(ع) حدود
هشتاد حديث
« « امام رضا (ع) صد و
سي حديث
« « امام جواد (ع) بيش از
سي حديث
« « امام هادي (ع) حدود
پنجاه حديث
« « امام عسكري (ع)
بيش از هشتاد حديث
« « امام زمان (ع) بيش از
صد حديث
البته قسمتي از اين احاديث مكرر است و اگر مكررات آنها را محاسبه نكنيم باز شماره آنها باندازهاي زياد است كه براي هر خواننده منصفي اطمينان بخش است .
در اينجا از باب نمونه از هر يك از امامان (عليهم السلام) يك خبر غيبي از همين كتاب اثبات الهداة نقل ميكنيم:
1- امام مجتبي (ع) از اينكه وسيله همسر خود «جعده» مسموم ميشود خبر داد و نيز به امام حسين (ع) گفت سيهزار نفر از مردمي كه ادعا ميكنند از امت اسلام هستند براي كشتن تو و اسير كردن فرزندان و خانواده تو با هم، هم است ميشوند. 1
* * *
2- عمر بن سعد به امام حسين (ع) گفت يا اباعبدالله! در ناحيه ما مردم بيخردي هستند كه ميگويند من شما را ميكشم حضرت فرمود آنها بيخرد نيستند بلكه خردمندانند اما چشم من به اين روشن است كه تو پس از من جز كمي از گندم عراق نخواهي خورد. 2
اشاره به اينكه پس از داستان كربلا عمر زيادي نخواهد كرد و از عراق خارج نخواهد شد و به حكومت ري نخواهد رسيد.
* * *
3- امام سجاد (ع) به فرزندانش امام باقر (ع) فرمود: پس از من برادرت عبدالله ادعاي امامت ميكند و مردم را به سوي خود دعوت مينمايد اما عمر او كوتاه است و زود از دنيا ميرود.
امام باقر (ع) ميفرمايد: پس از رحلت پدرم برادرم عبدالله ادعاي امامت و جانشيني پدرم را نمود ولي طولي نكشيد كه از دنيا رفت و همانطور كه پدرم خبر داده بود شد. 3
* * *
4- امام محمد باقر (ع) جواني را در مسجد ديد كه ميخنديد فرمود: درخانه خدا ميخندي در حالي كه سه روز ديگر از دنيا خواهي رفت آن جوان پس از سه روز از دنيا رفت .
و نيز به ابوبصير فرمود: هنگامي كه به كوفه برگردي خداوند دو پسر به تو عنايت ميكند يكي را عيسي و ديگري را محمد نام ميگذاري و هر دوي آنها از شيعيان ما خواهند بود. ابوبصير ميگويد: همانطور كه امام (ع) خبر داده بود شد. 4
* * *
5- در داستان آن مرد شامي و هشام كه درباره امامت با هم بحث ميكردند.
مرد شامي به هشام گفت در زمان ما امام كيست ؟
هشام اشاره به امام صادق (ع) كرد و گفت: امروز امام ما همين مردي است كه اينجا نشسته و مردم از گوشه و كنار به سوي او كوچ ميكنند و ما را از آسمان و زمين خبر ميدهد و اين علم و دانش را از پدران خود تا رسول خدا به ارث برده است .
مرد شامي گفت: از كجا اين سخن را تصديق كنم و بپذيرم.
هشام گفت: هم اكنون هر چه خواهي از او بپرس.
امام صادق (ع) رو به او كرد و فرمود: ميخواهي از جزئيات مسافرتت تا اينجا خبر دهم پس از اينكه همه را خبر داد، مرد شامي امامت آن حضرت را تصديق كرد و ايمان آورد. 5
* * *
6- سليمان بن حفص ميگويد: بر امام هفتم وارد شدم براي اينكه از آن حضرت بپرسم امام بعد از شما كيست. پيش از اينكه من سؤال را مطرح كنم حضرت فرمود: اي سليمان! پس از من فرزندم علي، وصي و جانشين من و حجت خدا بر مردم است. 6
* * *
7- حمزة بن جعفر ميگويد: يكسال حضرت رضا (ع) و هارون الرشيد هر دو به حج آمده بودند يك روز در مسجد الحرام بوديم هارون از يك درب خارج شد و حضرت رضا (ع) از درب ديگر، و من خدمت آن حضرت بودم اشاره به هارون كرد و فرمود: چقدر خانه او دور است و ملاقات نزديك سپس فرمود: طوس، طوس، اي طوس بزودي بين هارون و من جمع خواهي كرد. 7
و بدين ترتيب از اينكه محل دفن هر دوي آنها در خراسان خواهد بود خبرداد.
* * *
8- حضرت عبدالعظيم حسني كه در «ري» مدفون است ميگويد، بر امام جواد (ع) وارد شدم و ميخواستم از آن حضرت بپرسم كه آيا قائم آل محمد (عليهم السلام) همان مهدي موعود است يا غير او است.
آن حضرت پيش از اينكه من سؤال خود را عنوان كنم فرمود: اي عبدالعظيم! قائم آل محمد همان مهدي است. 8
* * *
9- احمد بن عيسي ميگويد: پيامبر گرامي اسلام را در خواب ديدم كه يك مشت خرما به من مرحمت كرد خرماها را شمردم بيست و پنج دانه بود سپس برامام هادي (ع) وارد شدم آن حضرت يك مشت خرما به من داد و فرمود اگر پيامبر خدا (ص) زيادتر ميداد من هم زيادتر ميدادم.
احمد بن عيسي ميگويد: خرماها را شمردم همان بيست و پنج دانه بود. 9
* * *
10- حجاج عبدي ميگويد: هنگام حركت از بصره پسرم بيمار بود براي حضرت عسكري (ع) كه در سامرا بودند نوشتم كه در حق او دعا كند حضرت در جواب من نوشتند.
خداوند پسرت را رحمت كند كه با ايمان بود.
پس از چندي كه از بصره خبر فوت فرزندم رسيد معلوم شد در همان روزي كه حضرت عسكري (ع) نامه نوشته بودند از دنيا رفته بوده است. 10
اين بود نمونههايي از خبرهاي غيبي پيامبر گرامي (ص) و اميرمؤمنان (ع) و امامان معصوم (عليهم السلام) پس از او، كه در اين سه بخش نقل شد و خواننده گرامي ميتواند براي مطالعه بيش از اين مقدار به كتاب «اثبات الهداة» كه با ترجمه فارسي. در هفت مجلد به چاپ رسيده است مراجعه كند.
-------------------------------------------------------------------------------
پي نوشتها:
1- اثبات الهداة، ج 5، ص 147 و 150 به نقل از امالي صدوق، و خرائج راوندي.
2- همان كتاب، ج 5، ص 199 به نقل از ارشاد شيخ مفيد.
3- همان كتاب، ج 5، ص 245 - 246 به نقل از كشف الغمه اربلي.
4- همان كتاب، ج 5، ص 305 به نقل از مشارق الانوار.
5- همان كتاب، ج 5، ص 336 به نقل از كافي و ارشاد مفيد و اعلام الوري طبرسي و احتجاج طبرسي.
6- همان كتاب، ج 5، ص 508 به نقل از عيون اخبار الرضا.
7- همان كتاب، ج 6، ص 77 به نقل از عيون اخبار الرضا.
8- همان كتاب، ج 6، ص 181 به نقل از اكمال الدين صدوق.
9- همان كتاب، ج 6، ص 266 به نقل از الصراط المستقيم علي بن يونس بياضي عاملي.
10- همان كتاب، ج 6، ص 323 به نقل از خرائج راوندي.
--------------------------------------------------------------------------------
تفسير منشور جاويد، آيت الله سبحاني، ج 8، ص 352 - 357.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.